Opgelet, dit is de website van de editie van vorig jaar. De website van dit jaar vind je op www.holebifilmfestival.be.

Balcony van Toby Fell-Holden wint Holebikort 2016

Persbericht 10 november 2016

Balcony van regisseur Toby Fell-Holden (Verenigd Koninkrijk) werd door het publiek verkozen tot beste kortfilm uit een shortlist van vier genomineerden, samengesteld door een professionele jury.

Holebikort, de wedstrijd voor kortfilms met een holebi- en transgenderthema die jaarlijks georganiseerd wordt in het kader van het Holebifilmfestival, liep dit jaar voor de zevende maal en mocht maar liefst 158 inschrijvingen uit 37 landen ontvangen.

Prijsuitreiking Holebikort 2016
Tijdens de Openingsavond van het Holebifilmfestival gisterenavond koos het aanwezige publiek voor “Balcony” van Toby Fell-Holden als winnaar uit de vier kortfilms die door de professionele jury waren voorgedragen. De jury - bestaande uit o.a. filmdocent Kris Mergan en regisseur Lieven Debrauwer - prees de complexiteit van deze film: drie thema’s worden tegelijk bespeeld: discriminatie tegenover migranten, racisme tegenover moslims en seksisme tegenover vrouwen. Toch worden bestaande clichés tegenover moslimmeisjes onderuitgehaald. Daarnaast wordt er in deze film ook voortreffelijk geacteerd.
De film vertelt het verhaal van Tina. Ze is zo in de ban van het Afghaanse meisje Dana dat ze haar gevoelens op haar begint te projecteren en het faliekant afloopt. Aan deze prijs hangt een bedrag van 1000€ vast.
hoge-resolutiefoto's Balcony

Prijsuitreiking Jong Talent
De Jong Talent-prijs ter waarde van 300€ wordt toegekend door de jury van Holebikort aan de beste studentenfilm. Ook de jury koos voor de Belgische inzending “Máscaras” van David San Juan. In de film hoopt Lucas via onenightstands de ware liefde te vinden, maar komt steeds bedrogen uit. Victor beweert hierin verandering te brengen
David San Juan (27) werd geboren in Madrid en studeerde journalistiek aan de Universiteit van Madrid. De economische crisis in Spanje deed hem echter beslissen naar Brussel te verhuizen. Hier startte hij een filmopleiding aan Ecole de Photographie et de Techniques Visuelles Agnès Varda. Máscaras is zijn afstudeerfilm die hij samen met zijn studiegenoten in Brussel heeft gedraaid. De jury loofde het sterke scenario met onverwachte plotwendingen waardoor het grappig, spannend en slim tegelijkertijd wordt. Ze prezen ook de mooi uitgewerkte personages en de interessante cameravoering.
hoge-resolutiefoto's Máscaras

Prijsuitreiking OUTtv Publieksprijs
Tijdens de maand november zond OUTtv de 11 beste kortfilms van Holebikort 2016 uit. De kijkers konden via een stemmodule hun favoriet kiezen. De OUTtv Publieksprijs voor Holebikort ter waarde van 250€ gaat dit jaar naar Niels Bourgonje voor zijn kortfilm “Buddy”. De film opent met Jeroen die wordt gevraagd door zijn ex-vriend Chris om hem bij te staan tijdens een hiv-onderzoek. Jeroen hoopt Chris weer voor zich te winnen.
Niels Bourgonje (35) woont en werkt in Amsterdam en is een autodidact filmmaker. Buddy is zijn zesde kortfilm en werd onder meer ook genomineerd voor de prestigieuze Iris Prize. Naast kortfilms regisseert Niels ook commercials en corporate films voor bedrijven.
Het scenario werd meegeschreven en de film geproduceerd door Edwin Goldman (33). Edwin wist al op jonge leeftijd dat hij wilde studeren aan de Filmacademie in Amsterdam. Daarna startte hij zijn eigen productiebedrijf, Goldman Films.
hoge-resolutiefoto's Buddy

Over Holebikort
Holebikort is een wedstrijd voor kortfilms waarin het holebi- en transgenderthema centraal staat en wordt sinds 2010 georganiseerd in het kader van het Holebifilmfestival. De wedstrijd staat open voor zowel professionele als niet-professionele regisseurs uit binnen- en buitenland.
Deelnemers maken kans op de vertoning van hun film tijdens de openingsavond of tijdens een voorstelling van de komende editie van het Holebifilmfestival. Holebikort 2017 gaat van start in april 2017. Inschrijven kan vanaf dan via www.holebikort.be

Holebikort wordt mede mogelijk gemaakt met de steun van de provincie Vlaams-Brabant, het Holebihuis Vlaams-Brabant en hoofdsponsor en mediapartner OUTtv.

– einde persbericht –

Hoge-resolutiefoto's van de Openingsavond 2016 en de prijsuitreiking van Holebikort die plaatsvond in het Auditorium van Provinciehuis Vlaams-Brabant in Leuven staan op https://www.holebifilmfestival.be/pers/hires/#openingsavond2016.
Op de perspagina www.holebifilmfestival.be/pers vind je de algemene informatie, logo, key visual en een aantal hoge-resolutiefoto’s van de winnende kortfilms.
Meer informatie over Holebikort en de jury: www.holebikort.be.
Contactpersoon: Dieter Vandoren (0486 44 44 22 of pers@holebifilmfestival.be)